کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

گزارش برنامه توچال به شهرستانک

روز پنج شنبه مورخ 89.06.18  گروه کوهنوردی بانوان هما به همراه سه تن از اعضای دایمی خود و یک نفر مربی و سه نفر مهمان به قصد کوهپیمایی در منطقه البرز مرکزی توسط قطارعازم تهران شد.

روز جمعه تیم به تهران رسیده و بلافاصله توسط وسیله نقلیه که از قبل پیش بینی شده بود به در بند که ابتدای کار بود منتقل شد. از میدان تجریش به بعد می شد کوهنوردانی که به قصد کوهپیمایی وارد منطقه می شوند را دید که تعدادشان کم هم نبود.

از همان ابتدای کار کلیه اعضای تیم به منظور اشاعه فرهنگ کوهنوردی در بین طبیعت گردان در یک صف و بدون فاصله راهپیمایی خود را آغاز کرد. در طول مسیر می شود انواع مسیرهای طبیعت را از قبیل گرده و گذر از رودخانه را لمس کرد که باعث شده بود راه کوتاهتر به نظر آید. پس از گذشتن از تقریبا نیمی از مسیر تیم به قرارگاه شیرپلا که محل تجمع طبیعت گردان و کوهنوردان می باشد رسیدیم پس از کمی استراحت راه را به سمت قله توچال که مرتفع ترین قله منطقه می باشد ادامه دادیم. از این نقطه به بعد از حجم کوهنوردان و طبیعت گردان به طور قابل ملاحظه ای کاسته می شود.ساعت 14.20 به پناهگاه امیری می رسیم. این پناهگاه به همت خانواده آقای امیری که در توچال جان خود را از دست داده است (به یادبود ایشان) بنا شده است.

پس از صرف ناهار دوباره به راه می افتیم و نهایتا ساعت 17.50 روی قله توچال می رسیم که پس از کمی استراحت سرپرست برنامه سرکار خانم لطفی به تشریح منطقه پرداخت , پس از پایان تشریح منطقه با وجود پناهگاه بر سر قله به صلاح دید سرکار خانم لطفی اقدام به برپایی کمپ توسط سه تخته چادر شد. 

صبح روز بعد ساعت 6 در کمپ برپا زده شد و ساعت 7 تمامی اعضا در صفی منظم به سمت ایستگاه هفت تله سیژ توچال و از آنجا به طرف چشمه ای واقع در دامنه های قله شاه نشین راهی میشویم. پس از آبگیری بازدیدی از مرتفع ترین هتل کوهستانی دنیا که در دامنه های توچال ساخته شده نیز داریم و سپس ادامه مسیر داده و به طرف روستای شهرستانک می رویم. در طول مسیر دو قله بازارک و لوارک را نیز به صورت کمر بر تراورس کرده و از روی یکی از گردنه های منطقه , با استفاده از شن اسکی به چشمه ای در منطقه می رسیم که تیم پس از استراحت کوتاه و آبگیری اقدام به طی مسیر پاکوب تا روستا می کنیم.شب را در روستا می گذرانیم تا  اعضای تیم به حمام بروند.

صبح روز بعد با مینی بوس خود روستا به تهران بر می گردیم و ساعت 14 سوار قطار شده و در انتها ساعت 23:30 دقیقه روز یک شنبه به نیشابور می رسیم.

دماوند دو جبهه(اولین بانوی خرسانی فاتح دماوند از دو جبهه)

 

به نام خدا

در روز شانزدهم تیر ماه تعداد هفت نفر از اعضای گروه به همراه یک مهمان از گروه بانک ملت تبریز (آقای ابهری) ساعت 13 :30 دقیقه از نیشابور به سمت تهران براه افتادیم ساعت 12:45 دقیقه در محل ایستگاه تهران پیاده شده و از آن جا توسط تاکسی به ترمینال شرق . از ترمینال شرق توسط دو دستگاه ماشین شخصی به رینه رفتیم.

ساعت 9:45 دقیقه صبح قرارگاه رینه را پس از جمع آوری وسایل به مقصد گوسفند سرا با ماشین های حاضر در منطه ترک کردیم. در گوسفند سرا بعد از جمع و جور کردن بارها در صفی کمنظم ساعت 11 به سمت بارگاه سوم شروع به کوهپیمایی کردیم و ساعت 17:30 دقیقه به بارگاه رسیده و بعد از برپایی کمپ توسط سه تخته چادر در محل های از پیش تعیین شده تیمی به سمت بالا به قصد هم هوایی حرکت کرده ساعت 21 پس از صرف شام و آماده کردن تجهیزات صعود به قله و انجام هماهنگی های بین تیم دوم و تیم اصلی کلیه اعضا به چادر ها رفته و به استراحت پرداختیم.

ساعت 6 صبح روز جمعه تیم از خواب بیدار شده و پس از صرف صبحانه در ساعت 7 صبح به سمت قله حرکت کردیم. تیم با حرکتی کاملا آرام و ریتمیک به بام ایران نزدیک می شد , تا اینکه در ساعت 14:30 دقیقه کلیه اعضای تیم پا بر روی قله دماوند گذاشتند. پس از گرفتن عکس یادگاری و شکر باری تعالی تیم ها از هم جدا شده , تیم اول به طرف بارگاه سوم و تیم دوم از سمت شمال شرق به طرف تخت فریدون حرکت کرد. 

گزارش تیم اول

پس از جدا شدن از تیم دوم سریعا اقدام به کم کردن ارتفاع کرده و نهایتا در ساعت 17:30 دقیقه به بارگاه سوم رسیده و. به استراحت پرداختیم

گزارش تیم دوم

بعد از جدا شدن از تیم اول به سمت پناهگاه تخت فریدون حرکت کرده و بعد از طی مسیر ساعت 20:45 دقیقه به پناهگاه رسیدیم که مشاهده کردیم تیمی از نیشابور به نام مهتاب به سرپرستی آقای شورورزی از مسیر روستای ناندل اقدام به صعود تا پناهگاه کرده بود نکته قابل توجه آنکه برفچال های مسیر شمال شرق نسبت به سال پیش فوق العاده کمتر شده بود و حتی چشمه مشرف به پناهگاه خشک شده بود و برای برداشت آب نیاز به بیش از 30  دقیقه راهپیمایی در منطقه بود. پس از صرف شام تیم به استراحت پرداخت تا فردا صعود بهتری داشته باشد.

صبح روز شنبه 19 تیر ماه مصادف با مبعث پیامبر اسلام ساعت  صبح از خواب بیدار شدیم و بعد از جمع آوری وسایل ساعت 7 باذکر صلوات حرکت را آغاز کردیم. بدلیل نبود آب در دسترس در منطقه صبحانه را پس از طی یکساعت . سی دقیقه از مسیر در پای اولین برفچال خوردیم و براه خود ادامه دادیم. نهایتا در ساعت 14:30 توانستیم برای بار دومین بار پا بر روی بام ایران بگذاریم و برگ افتخار دیگری از دفتر افتخارات کوهنوردی بانوان نیشابور را ورق بزنیم. 

پس از ثبت خاطرات و سعی در تماس با تیم اصلی که ناموفق ماندیم اقدام به فرود نمودیم. طی پایین آمدن سعی کردیم از مسیر شن اسکی ای که در غرب مسیر اصلی واقع است استفاده کنیم. ساعت 20:30 به بارگاه سوم رسیدیم.با توجه به تاریکی هوا صلاح بر این شد که تیم در بارگاه سوم شب را به صبح رسانده و فردا صبح به گوسفند سرا رفته و به تیم اصلی بپیوندد.

صبح روز یکشنبه بیستم تیر ساعت 7 صبح اقدام به فرود به سمت گوسفند سرا کردیم که توانستیم ساعت 10:15 دقیقه به تیم اصلی واقع درگوسفند سرا پیوسته که با استقبال آنان روبرو شدیم. پس از صرف چایی و استراحت به طرف رینه به راه افتادیم ساعت 11:45 به قرارگاه رسیدیم.اعضای تیم وسایل را جمع آوری کرده و بعد از حمام همگی به طرف ترمینال شرق و از آنجا هم به سمت نیشابور توسط اتوبوس حرکت کردیم.

برنامه قلل بینالود گروه هما

 

برنامه قلل بینالود گروه هما

روز جمعه چهارم تیر ماه 89 ساعت 5 صبح تعداد 10 نفر از اعضای تیم از محل فلکه آزادی به طرف عیش آباد حرکت کرده و ساعت 16:10 از نیسان پیاده شده و سپس در صفی منظم به راه افتادیم. بعد از گذشتن از کتل نردبان به سمت چپ تغییر مسیر داده و بعد از گذشتن اززرگران کوچک مسیر یال را ادامه داده و ساعت 12:30 به قله زرگران رسیدیم. بعد از کمی استراحت و گرفتن عکس دسته جمعی به طرف دوکوهی حرکت کرده و ساعت 13:40 در یکی از چشمه های فصلی منطقه برای صرف نهار توقف داشته و بعد از 30 دقیقه استراحت و آبگیری ادامه مسیر داده و ساعت 15:50 به قله بینالود رسیدیم. بعد از سرجمع شدن کل تیم و گرفتن عکس به طرف پناهگاه مدرس از مسیر خط الرأس حرکت کردیم. ساعت 18 کنار چشمه نزدیک پناهگاه توسط سه تخته چادر کمپ را برقرار کرده و شب را در آن محل استراحت کردیم. صبح ساعت 5:30 بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن چادرها ساعت 6:40 حرکت کرده و منطقه را تراورس کرده تا به گرده رسیدیم. مسیر گرده را طی کرده و ساعت 9:40 به قله بینالود رسیده و بعد از خوردن نهار و استراحت ساعت 14:30 از مسیر راه باغشنی ها به طرف گردنه چهل غیز ادامه مسیر داده و ساعت 16:30 به قله کلاغان رسیدیم. بعد از گرفتن عکس مسیر را از یال منتهی به دو راهی ادامه داده و روی یکی از یالهای فرعی اقدام به فرود به کف یکی از کالها کردیم که تیم مجبور شد با رعایت مسائل ایمنی و سنگنوردی مقداری از دره را پایین بیاید، پس دوباره اقدام به صعود تا یال اصلی کرده و مسیر را ادامه داده و ساعت 23 به محل دو راهی رسیده و سوار نیسان شده و با سلامت به طرف شهر حرکت کردیم.

درود

 

صبح ساعت 6:20 تعداد 11 نفر که متشکل از 9 نفر عضو ثابت و دو نفر مهمان بوده به سمت درود حرکت کرده. ساعت 7:20 به روستا رسیده و از مینی بوس پیاده شده و در صفی منظم حرکت کرده. ساعت 8:20 برای صرف صبحانه توقف داشته، ساعت 9:15 بعد از جمع آوری وسایل راه خود را پی گرفته و از طبیعت زیبای بهاری استفاده کرده و ساعت 11:30 به چشمه سون آب رسیده بعد از برداشتن آب تیم به دو قسمت شده و تیم اول در همان محل مستقر شده و تیم دوم 5 نفر از اعضا ی گروه به راه خود ادامه داده و از ارتفاعات سمت راست تا خط الرأس مشهد راه را ادامه داده بعد از طی مسیر ساعت 1:40 به گروه اول پیوسته و بعد از صرف نهار آموزش گره ها به اعضا ارائه شد. ساعت 3 آماده حرکت بوده که باران شدیدی شروع شده و گروه به راه خود ادامه داده، ساعت 6:50 به روستا رسیده و به شهر بازگشتیم.

ارسباران

 

روز سه شنبه 11 خرداد ماه 89 برای عزیمت به تبریز برای اجرای برنامه ی جنگل ارسباران طبق تقویم در محل راه آهن تعداد 11 نفر از اعضای گروه هما جمع شده و ساعت 17:15 حرکت کرده، روز چهارشنبه 12/3 ساعت 17:25 به تبریز رسیده و با استقبال گرم آقای ابهری روبرو گشته و توسط یک دستگاه مینی بوس به طرف شمال شهر حرکت کرده و ساعت 18 از مینی بوس پیاده شده و از دره موردنظر به طرف عون بن علی یکی از امامزاده ها که در ارتفاعات قرار داشت از مسیری سنگلاخ که پوشیده شده از سنگ های مالون و سنگهای کنگلومرا بود عبور کرده ساعت19:20 به محل امامزاده رسیده پس از استراحت ساعت 20 گروه کوهنوردی بانک ملت تشریف آورده و بعد از آشنایی با هم از گروه پذیرایی شد.   

بعد از جمع آوری وسایل به طرف مهمانسرای بانک ملت که با هماهنگی آقای شیری رئیس بانک ملت تبریز که از اعضای تیم بوده حرکت کرده ساعت 1:30 مستقر گشته و بعد از چک کردن کوله ها توسط آقای حمداد به استراحت پرداخته ساعت 8 صبح بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه ساعت 9 برای دیدن نقاط تاریخی شهر از مهمانسرا خارج گشته که در این فرصت کوتاه فقط موزه مشروطه و بازار بزرگ را دیده ساعت 11:30 به مهمانسرا برگشته بعد از خوردن نهار که توسط آقای ابهری کوفته تبریزی سفارش داده بودند وسایل را آماده کرده و ساعت 14:30 به پایین هدایت شده سوار مینی بوس شدیم.

ساعت 15 به سمت جنگل حرکت کردیم ساعت 17:30 به ورزقان رسیده و بعد از خرید میوه دوباره حرکت کردیم مینی بوس تیم بانک ملت جلو حرکت کرده ساعت 19:20 به محل چیچکلو رسیده و راه را ادامه داده ساعت 19:40 از مینی بوس پیاده شده و در صفی منظم با همکاری دو گروه با سرقدمی آقای آخوندزاده سرپرست تیم بانک ملت به راه افتادیم. ساعت 20:10 به اول جنگل رسیده بعد از طی 30 دقیقه صدای آب شنیده و راه را ادامه داده ساعت 22 شب به غاز بلاغی رسیده و شروع به چادر زدن کرده و در این منطقه اقدام به شب مانی کردیم.

صبح پنج شنبه ساعت 6 صبح بیدار بعد از خوردن صبحانه چادرها را جمع و ساعت 7:30 آماده حرکت شدیم بعد از گرفتن عکس دسته جمعی حرکت آغاز شده و ساعت 8:30 در محل نازنین چند دقیقه استراحت نموده و ساعت 9:30 از یکی از چشمه های نازنین آب برداشته و به راه خود ادامه دادیم. ساعت 9:45 قبل از « گخ پله» بعد از یک استراحت 15 دقیقه ای به راه خود ادامه داده، ساعت 11:20 گخ پله را که دارای چهل پیچ بوده به پایان رسانده و به دره ای رسیدیم که دو طرف آن را علفهای «بالدرگان» پوشانده بود حدود 30 دقیقه در این علفها به راه خود ادامه دادیم.

ساعت 13:30 به محل قبرستان ارامنه رسیده، در این محل گودالهای زیادی قرار داشت که برای بدست آوردن عتیقه حفر شده بود. در این محل 10 دقیقه توقف داشته، سمت راست منطقه روستای اولی قرار داشت و ما از سمت چپ راه خود را طی کردیم بعد از طی مسیر از دشتی بسیار زیبا، در ساعت 15:20 قبل از روستای قشلاق در کنار چشمه توقف کرده و پس از آبگیری به راه خود ادامه دادیم. ساعت 16:15 به محل مورد نظر رسیده و بعد از صرف نهار و استراحت چادرها را برپا کردیم و شب را در این محل سپری کردیم.

صبح ساعت 6 بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه ساعت 8 حرکت کرده از روستای قشلاق دور گشتیم ساعت 9:45 بعد از یک توقف کوتاه قبل از مسیر مارپیچ که به روستای اشتبین ختم می گشت دوباره به راه افتادیم. ساعت 10:20 مرز ایران- ارمنستان و مقبره شاعر ترک به نام نباتی، معروف به پیر چوپان را مشاهده کردیم. این محل پوشش گیاهی دارویی داشت. گیاهانی مانند: بومادران،بابونه،ازشبیتر ککیره، که ضد انگل بود به چشم می خورد.

ساعت 11 به روستای اوشتبین رسیده کنار رود منتظر مینی بوس مانده و در ساعت 11:45 سوار مینی بوس شده و به سمت تبریز به راه افتادیم.ساعت 12:5 رود ارس مشاهده شد و روی نقطه صفر به راه خود ادامه دادیم. ساعت 12:50 از کنار مجموعه تاریخی کردشت گذشتیم. ساعت13 به دوراهی رسیده و از جاده خاروانا به راه خود ادامه دادیم و رود ارس از نظرها محو گردید. منطقه حفاظت شده کمپ تال در سمت راست ما قرار داشت. ساعت 13:50 از روستای خاروانا عبور کرده بعد از طی مسیری ساعت 14:50 به امامزاده سید ابراهیم خلیل جوشین رسیده برای نماز توقف کرده در کنار آن قلعه جوشین قرار گرفته بود بعد از نماز ساعت 15:10 حرکت کردیم؛ ساعت 16:10 به ورزقان رسیده باران شروع به باریدن کرد..

مسیر را ادامه داده ساعت 18:15 به راه آهن تبریز رسیده و در فضای سبز روبروی راه آهن مستقر گشته و شب در آنجا اقامت کردیم. صبح ساعت 7 بیدار و بعد از جمع آوری وسایل به راه آهن رفته و آقای ابهری برای بدرقه ما تشریف آوردند و بعد از خداحافظی سوار قطار شده و به طرف نیشابور حرکت کرده؛ صبح روز دوشنبه ساعت 10:30 به نیشابور رسیده و اعضای گروه بعد از خداحافظی به طرف منزلهایشان رفتند.

سرپرست تیم: سرکار خانم زهرا لطفی

راهنمای تیم: گروه بانک ملت تبریز (جناب آقای ابهری)

اعضای تیم: جناب آقای جواد انجمن

اعضای تیم: سرکار خانم قاجار

اعضای تیم: سرکار خانم انسان

اعضای تیم: سرکار خانم عفت کریمی

اعضای تیم: سرکار خانم سارا مدرس

اعضای تیم: سرکار خانم نسرین ذبیحی

اعضای تیم: سرکار خانم طیبه شاهی

فیلمبردار: سرکار خانم عذرا فرخ نژاد

عکاس: جناب آقای محمد ایزدی

تدارکات و مسئول فنی تیم: جناب آقای امیر حمداد

تهیه و تنظیم گزارش: سرکار خانم عفت کریمی و

سرکار خانم عذرا فرخ نژاد

دره زنبورگاه»

 

«طبق تقویم گروه کوهنوردی گروه هما دره زنبورگاه»

روز سی و یکم اردیبهشت ماه تعداد 4 نفر از اعضا ی ثابت گروه از محل فلکه آزادی ساعت 6 صبح با سرویس به سمت بوژان به راه افتاده، ساعت 6:30 از سرویس پیاده شده و کار را آغاز کرده به سه راهی رسیده، از سمت چپ به طرف دره زنبورگاه حرکت کرده و ساعت 8 صبح برای صرف صبحانه توقّف کرده بعد از نیم ساعت به راه خود ادامه داده و از سمت چپ به سمت اوشک حرکت کردیم، ساعت 14 به محل چشمه اوشک رسیده و بعد از صرف نهار و استراحت 14:30 فرود خود را آغاز کرده و از تپّه های محل خود را به محل گنداب رسانده، ساعت 16 باران شدیدی باریدن گرفت. ساعت 16:30 از کلاته گذشته و به دربهشت رسیدیم و توسط یکی از همشهریان به شهر برگشتیم.                                                                         سرپرست: الهام فریدنیا