کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

هشدار فدراسیون به کوهنوردان



انجمن پزشکی کوهستان ایران: کارگروه جستجو و نجات فدراسیون: نظر به بارش‌های کم سابقه و غیر متعارف برف در چند روز گذشته در اکثر مناطق مرتفع و کوهستانی کشور، کاهش شدید دما و نیز افزایش احتمال وقوع حوادث به ویژه ریزش بهمن در شیب‌ها و دامنه‌های کوهستانی و ارتفاعات بالا و با توجه به روزهای پایانی هفته و صعود کوهنوردان به مناطق مرتفع کارگروه ایمنی، جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی لازم می‌داند توصیه های ذیل را به کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به صعود به مناطق کوهستانی بنماید:

۱- توجه داشته باشید که بسیاری از شیب های کوهستانی کشورمان، استعداد لازم برای تولید بهمن را دارا هستند اما به دلیل عدم بارش کافی ممکن است سالها هیچگونه خطری ایجاد نکنند. این شیبها در شرایط فعلی میتوانند خطرآفرین بوده و موجب ریزش بهمن شوند.

۲- قبل از عزیمت به مناطق کوه‌نوردی از شرایط آب و هوایی منطقه اطلاعات کافی را کسب کرده باشند(در حادثه امروز ۹۳/۸/۱۴ مسیر جنوبی دماوند و گرفتار شدن کوهنورد در بارگاه سوم دماوند فرد صعودکننده توجهی به وضعیت آب و هوایی منطقه نداشته است).

۳- تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته و در صورت همراه نداشتن لوازم کافی از صعود به ارتفاعات جدا پرهیز نمایند.

۴- شماره تلفن های ضروری منطقه همچون هلال احمر۱۱۲، آتش نشانی۱۲۵، نیروی انتظامی۱۱۰، راهنمایان کوهستان و پناه گاه های منطقه را همراه داشته باشید تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.

۵- همراه داشتن تجهیزات نجات در بهمن برای گروه های کوه‌نوردی از ملزومات ضروری صعودهای این فصل می باشد.

۶- اعضاء تیم ها از اطلاعات کافی خطرات کوهستان و خصوصا بیماری های شایع در ارتفاعات و پزشکی کوهستان مطلع بوده و حداقل دوره های آموزشی مقدماتی پزشکی کوهستان را گذرانده باشند.

۷- مسئولین پناه گاه ها را در جریان صعود خود قرار دهید(در گرفتاری یکی از کوهنوردان تهرانی در صبح امروز ۹۳/۸/۱۴ در بارگاه سوم دماوند مسئولین قرارگاه پلور و پناهگاه بارگاه سوم اطلاعی از صعود وی نداشته اند). در پناهگاه‌ها و قرارگاه‌های فدراسیون کوه‌نوردی کلیه مشخصات تمام افراد تیم و سرپرست تیم شامل نام و نام خانوادگی، نام گروه یا هیئت و شهرستان، تلفن‌های خود و وابستگان(جهت تماس ضروری) و مسیر صعود و برگشت خود و سایر اطلاعات ضروری را در دفتر پناهگاه ثبت نمایند.

۸- زمان بندی مناسب جهت به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا (بهترین زمان اقدام به بازگشت: ساعت ۱۴) داشته باشند(در حادثه تلخ هفته گإشته در مسیر جنوبی دماوند علاوه بر صعود انفرادی، کوهنورد صعودکننده بین ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر قله را صعود نموده و در هنگام برگشت به تاریکی خورده و دچار حادثه سقوط گردید)

۹- وسایل ضروری کوه‌نوردی شامل: مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه(با میزان شارژ باطری کافی)(در حادثه دماوند امروز فرد کوهنورد از شارژ باطری موبایل کافی برخوردار نبوده و تلفن ایشان در پی چندین بار تماس نیروهای امدادی خاموش می باشد) که بتواند در مواقع ضرورت به شما کمک کند را فراموش نکنید.

۱۰- بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و ...) اشراف داشته باشید.

۱۱- از صعود انفرادی پرهیز نموده و همراه با گروه و افراد مجرب به کوه‌نوردی بپردازید(در حادثه هفته گذشته مسیر جنوبی دماوند و همچنین حادثه امروز کوهنورد بصورت انفرادی اقدام به صعود نموده است(

۱۲- از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است پرهیز نمایید.

۱۳- از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن) خودداری نمایید.

۱۴- از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری) استفاده نمایید.

۱۵- به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی گردند توجه نمایید(در حادثه هفته گذشته، کوهنورد حادثه دیده به هشدار مسئولین بارگاه سوم دماوند مبنی بر عدم صعود توجه ننموده است)

۱۶- آموزش های کوه‌نوردی و اصول اولیه کوهپیمایی، پزشکی کوهستان و . . . را در گروه ها، هیئت ها و باشگاهها کوه‌نوردی معتبر فراگیرید.

مطلب از: دکتر حمید مساعدیان - سرپرست کارگروه جستجو و نجات فدراسیون


 



      
کلمات مرتبط :
  
ارسال نظرات
: نام
: سایت
  : پست الکترونیک
: پیام شما
کد امنیتی:
                    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد