کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

گزارش برنامه دماوند 1390

روز شانزدهم تیر ماه سال نود تیمی 12 نفره متشکل از 6 نفر از گروه کوهنوردی هما ، یک نفر گروه پیشگام ، یک نفر گروه پیشرو و یک نفر دیگر هم از اعضای هیات کوهنوردی کاشمر که عضو تیم کلونی استان نیز می باشد و دو نفر راهنمای آقا (امیر حمداد و محمد ایزدی از اعضای هیات کوهنوردی نیشابور)  به سرپرستی سرکار خانم لطفی نائب رییس هیات کوهنوردی و مسئول گروه کوهنوردی هما در تیم هماهنگ شده با بخش آقایان هیات کوهنوردی که قرار بود عازم جبهه شمال شرق شوند ،مجموعا 31 نفر ساعت ، 16 بعد از ظهر در محل شهدای گمنام جمع شده و پس از بسته بندی وسایل با اتوبوس اختصاصی ای که برای این صعود در نظر گرفته شده بود به طرف آمل براه افتادیم بین راه دوبار برای صرف شام و نماز و نماز صبح توقف داشتیم.

ساعت 7 صبح روز 17ام تیرماه اتوبوس به رینه رسید که پس از پیاده کردن تیم بانوان در محل قرارگاه ، آقایان راهی گزنک و جبهه شمال شرق شدند. تیم وارد قرارگاه شد و پس از صرف صبحانه توسط دو دستگاه لندرور (مصطفی کوهستانی و فرامرز پور) راهی گوسفند سرا می شویم. مسیر تا گوسفند سرا حدود 45 دقیقه به طول می انجامد.پس از رسیدن به گوسفند سرا کوله های حمله را چیده و کوله های سنگین را تحویل مسئول بارگذاری در بارگاه سوم می دهیم تا وسایل توسط قاطر به بالا منتقل گردد. پس از مرتب شدن تیم و ارائه توضیحات لازم در مورد نوع حرکت و تنفس در طول مسیر توسط سرکار خانم لطفی ، به طرف بارگاه سوم براه می افتیم در طول مسیر با استراحت های کوتاه و مناسب از خستگی تیم جلوگیری به عمل می آید.

طبق پیش بینی سرکار خانم لطفی در مورد ارتفاع زدگی اعضا و بی تمایلی در خوردن غذا در بارگاه سوم(M 4200) ، ناهار در ارتفاع 4000متر صرف شده و سپس عازم کمپ اول می شویم.ساعت 16 به بارگاه سوم می رسیم و سریعا کمپ تیم توسط چهار تخته چادر در سمت شرق پناه گاه قدیمی در محل های تعبیه شده برپا گردید. قرار بر این شد که فردا صبح ساعت 5 بیدار باش و ساعت 6 به سمت قله حرکت داشته باشیم.

صبح روز 18ام تیر ماه تیم بعد از بیدار باش و چیدن کوله ها قصد حرکت به طرف قله داشت که به دلیل بد بودن حال یکی از اعضای تیم پس از مشورت اعضای فنی قرار بر این شد که تیم یک روز در منطقه هم هوایی داشته و روز بعد تمامی اعضا بدون هر گونه ریزشی به طرف قله حرکت کند به همین دلیل کوله های حمله چیده شد و تیم به بالا حرکت کرد. حرکت بسیار آرام بود تا در نهایت پس از استراحتی نیم ساعته در آبشار یخی به طرف کمپ بازگشتیم.تا صبح روز بعد به تیم استراحت داده شد.

صبح روز 19ام تیر ماه تمامی اعضای تیم شاد و قبراق بعد از آبگیری و تعیین مکان هر نفر با کوله سنگین ساعت 4:30دقیقه به طرف قله براه افتادند. بدلیل سنگین بئدن کوله حرکت بسیار آرامتر از روزهای قبل بود پس از رسیدن به آبشار یخی و رد کردن یک تکه از برفچال های منطقه و استراختی در زیر تپه گوگردی نهایتا کلیه اعضای تیم توانستند در ساعت 13 قله را فتح کنند و پا بر روی بام ایران بگذارند.

همگی شاد و خرسند از اینکه توانسته بودیم باری دیگر افتخار دیگری برای شهر عزیزمان بیافرینیم به یکدیگر تبریک گفته و با در آوردن پرچم ها شروع به عکاسی و گرفتن عکس یادگاری کردیم.پس از ثبت لحظه ها و خوردن تنقلات ساعت14 به طرف پایین از جبهه شمال شرق حرکت کردیم.

پس از چند دقیقه حرکت به طرف پایین به برفچال های عظیمی بر می خوریم که در امتداد یخچال یخار به بالا کشیده شده اند به دلیل آموزش دیده نبودن اغلب اعضا سعی می کنیم اعضای فنی را در تیم پخش کرده تا در صورت سر خوردن هر کدام از اعضای تیم سریعا از ایجاد حادثه جلوگیری نماییمیخچال را با احتیاط هر چه بیشتر رد می کنیم ، به دلیل ارتفاع گرفتگی تعدادی از بچه ها سرعت را بدون کم کردن ایمنی بیشتر می کنیم که نهایتا انتهای تیم ساعت 19:30 به پناهگاه تخت فریدون می رسد و به گفته سرکار خانم لطفی نفس را حتی داخل پناهگاه کشیدیم.

قرار بر این بود که ما امروز آقایان را ببینیم ولی بدلیل دیر پایین آمدن ما گویا آقایان به طرف پهن کوه حرکت کرده و ما از نحوه ملحق شدن به آقایان و از اینکه ایشان از حضور ما در جبهه دوم مطلع هستند یا خیر بی خبریم به همین دلیل با استاد ابراهیمی در نیشابور تماس گرفته شده و هم خبر صعود را می دهیم که ایشان بسیار خوشحال شده و به همه بچه تبریک گفتند و هم از اوضاع آقایان جویا می شویم که ایشان فرمودند تیم آقایان از حضور ما در چبهه دوم مطلع اند و مارا هنگام فرود از روی یخچال ها مشاهده کرده اند. با شنیدن این حرف امشب را با استراحت بیشتری به صبح می رسانیم.

صبح روز 20ام تیرماه ساعت 6 صبح در پناه گاه بیدار باش زده شده و ساعت 7 به طرف پایین حرکت می کنیم.در پهن کوه بدلیل حرکت آهسته تیم ، دو نفر از اعضای تند روی تیم از جمع جدا شده و سریعتر خود را به گزنک می رسانند و خبر سلامتی و موفقیت تیم را به آقایان می رسانند مابقی تیم هم نهایتا ساعت 17:00 به گزنه رسیده که با استقبال بی نظیر آقایان و تبریک و شادباش آنان مواجه می شویم.

ناهاری که تدارک دیده شده بود صرف می شود و سوار بر اتوبوس همگی به طرف نیشابور بر می گردیم.

لیلا اسفندیاری در هیمالیا جان باخت

جام جم آنلاین: لیلا اسفندیاری کوهنورد ایرانی و اولین زن فاتح قله نانگابارپات در حین بازگشت از قله کاشربورم 2 دچار حادثه شده و جان باخت. 
 

به گزارش خبرگزاری فارس، لیلا اسفندیاری که اوایل تیر ماه سال جاری به منظور صعود به قله 8 هزار و 35 متری کاشربورم 2 راهی پاکستان شده بود پس از یک ماه تلاش امروز جمعه بعد از ظهر موفق به صعود این قله از رشته‌های کوههای هیمالیا شد.

وی هنگام بازگشت از قله دچار حادثه شده و بر اثر سقوط جان باخت.

لیلا اسفندیاری در کارنامه ورزشی خود صعود به قله نانگابارپات از قلل 8 هزار متری هیمالایا و تلاش برای صعود به قله کی‌دو تا کمپ دوم را دارد.

اسفندیاری به عنوان کوهنورد مستقل قله کاشربورم دو را صعود کرد اما در بازگشت دچار حادثه شد.