کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

آشنایی با جوانترین غارنورد دنیا کردستان

مربی شاخص کوهنوردی کردستان گفت: با توجه به ویژگی ها و سختی های غارنوردی نسبت به سایر رشته های کوهنوردی، «اسرا مفاخری» را پدیده و از چهره های آینده دار ورزش کردستان خواند.

شهرام نعمتی افزود: علاوه بر شرایط سخت و دارای ریسک بالای صخره نوردی، عواملی چون تاریکی، رطوبت، وجود جانوران ، احتمال وجود آب، حرکت در فضای بسته و وجود صعود و فرودهای زیاد باعث شده است تا غارنوردی سخت تر از سنگ نوردی باشد.

وی افزود: «اسرا مفاخری» فرزند یکی از کارکنان شرکت مخابرات استان کردستان، با وجود سن کمش ، اعتماد به نفس خوبی دارد که در کنار استعداد و علاقه ی زیادی که در وی وجود دارد ، باعث شده است تا وی نه تنها به عنوان صخره نورد معمولی ، بلکه به عنوان غارنورد حرفه ای همراه با سایر اعضای بزرگسال گروه  غارهای فنی و سختی را پیمایش و اکتشاف کند.

وی با اشاره به اینکه پدر اسرا مفاخری در موفقیت های بزرگش نقش کلیدی را ایفا کرده است اظهار  داشت: آموزش های شبانه روزی پدر اسرا و حمایت های همه جانبه او باعث شده است  تا چنین پدیده ای در ورزش ما مطرح شود که بیش از 90متر را در حالت معلق و به تنهایی در دهانه ی چاه تاریک غارها  به سلامت و موفقیت می پیماید.

نعمتی افزود: اسرا مفاخری در آینده نزدیک به همراه تیم بزرگسالان به غار "پروا"با ارتفاع بیش از سه هزارو 500متر از سطح دریا که اورست غارهای دنیا شناخته می شود سفر کند.

وی همچنین افزود: این غار با 26 دهنه چاه و عمقی حدود 750متر فنی ترین عار ایران به شمار می رود که امیدورام به عنوان یک تجربه عالی به سلامت و موفقیت پیمایش کند.

اسرا مفاخری، 10 ساله ساکن شهر سنندج، عضو تیم قاجر به عنوان جوانترین غار نورد دنیا شناخته شده است.

31مردادماه برابر با 22 آگست

سال 1341 خورشیدی:درچنین روزی،21نفر از افسران ارتش های ایران و انگلیس،به فله ی دنا صعود کردند، افسران انگلیسی با یکفروند هواپیمای غول پیکر نیروی هوایی آن کشور، همراه با 3 دستگاه لندرور و تجهیزات که در هواپیما حمل شده بود،روز 26مرداد به فرودگاه شیراز وارد شده بودند، سرپرستی 10 تن از افسران و رنجبران ایران، بر عهده ی سرهنگ محمد خاکبیز بود ، تا این زمام، این بزرگ ترین کاروانی بود که که به قله ی دنا صعود کرده بودند.

سال 1351 خورشیدی:در چنین روزی،((تانیک آنتونی)) رییس فدراسیون کوهنوردی لهستان، در دفتر فدراسیون کوهنوردی،با معاون فدراسیون ملاقات و از همکاری آنان در اجرای برنامه های کوهنوردی لهستانی ها تشکر و ابراز علاقه کرد، تعدادای از کوهنوردان ایران، در سال آینده به قلل لهستان صعود نمایند.

سال 1378 خورشیدی:در چنین روزی، تیم ملی کوهنوردی ایران ، دکتر کسری ارومچی (پزشک)از ازربایجان، علیرضا ازاجردیان و محمد گلپریان از همدان ، ااسماعیل سپهری ، مهدی کرمی پور و اکبر مهدی زاده از نقده ، مهدی حجاریان از اصفهان، امید هوشنگی از الیگودرز و حسین جملران از آزربایجان شرقی، به سرپرستی اقبال افلاکی ، به قلهی پوبدا 7439 متر ، در قزاقستان صعود نمودند ، کوهنوردان که روز78/5/6 به کشور قزاقستان عزیمت کردهبودن، از میان 27 کوهنورد برجسته، که در اردوهای مختلف شرکت داشتند، انتخاب گردیده بودند، اجای برنامه 25 روز دراز کشید.

چرا کوهنوردان در اورست میمیرند؟

حققان آمریکایی و انگلیسی با انجام تحقیقات وسیع بر روی مرگ و میر کوهنوردان در کوه "اورست" به مستندات تازه‌ای درباره دلایل مرگ آنها دست یافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی اولین مطالعات گسترده را درباره فاکتورهایی که باعث مرگ کوهنوردان "اورست" می‌شوند، انجام داد. این فاکتورها عبارتند از : شرایط آب و هوایی سخت، خستگی، ورم مغزی، سقوط بهمن و مشکلات تنفسی.

این مطالعات توسط محققان آمریکای شمالی و انگلیسی انجام شد و در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد.

کوه "اورست" یکی از خطرناک‌ترین کوه‌هاست. از سال 1920 هزاران کوهنورد سعی کرده‌اند تا به قله آن که در ارتفاع 29 هزار پایی است ، دست یابند. بیش از 200 نفر تاکنون جان خود را در این راه از دست داده‌اند.

دکتر کنت مور، استاد فیزیک از دانشگاه تورنتو می‌گوید: تاکنون مطالعات گسترده‌ای در این باره انجام نشده بود. بعد از انجام این تحقیقات ما به خوبی می‌دانیم که چه فاکتورهایی نقش مهمتری در مرگ کوهنوردان در اورست ایفا می‌کنند.

محققان 212 مرگ در اورست بین سال‌های 1921 تا 1969 را بررسی کرده‌اند، آنها از اطلاعات ثبت شده زیادی در پایگاه‌های مختلف استفاده کردند.

آنها دریافتند:

- 192 مرگ بالاتر از کمپ آخر اتفاق افتاده‌اند که نسبت به مرگ و میر در کوه‌های دیگر این آمار در "اورست" بیشتر است.

- شرایط آب و هوایی سخت دلیل 25 درصد از مرگ‌ها را به خود اختصاص داده است.

- بالاتر از ارتفاع هشت هزار متر، آن دسته از افرادی که مشکل تنفسی پیدا نکرده‌اند بر اثر مشکلات مغزی و به خصوص ورم مغزی جان خود را از دست داده‌اند.

- بسیاری از کسانی که در اورست مرده‌اند از گروه خود جا مانده‌اند که این به دلیل خستگی بوده است.

- بیشتر کوهنوردان هنگام صعود به ارتفاع بالاتر از هشت هزار متر مرده‌اند در حالی که محلی‌ها (اهالی پنال و تبت) بیشتر در ارتفاع پایین‌تر جان خود را از دست داده‌اند.

- سفر به اورست حدود 60 روز طول می‌کشد. 80 درصد کوهنوردان بعد از رسیدن به قله جان خود را از دست می‌دهند.

دکتر فیرت مدیر این تحقیقات، از دانشگاه ماساچوست می‌گوید: این تصور وجود داشت که سقوط بهمن و مشکلات تنفسی در کوه اورست مهم‌ترین دلایل مرگ و میر کوهنوردان است. اما تحقیقات ما نتایج دیگری را نشان می‌دهد.

یکی از محققان می‌گوید: تحقیقات ما برای جلوگیری از مرگ و میر در کوه اورست بوده است. بیشترین کسانی که در این کوه می‌میرند جوان هستند و دوستان و خانواده‌های آنها از وجودشان بی‌بهره می‌مانند. کوهنوردی مفرح است، اما باید مراقبت‌های لازم انجام شود تا به بهای مردن کوهنوردان تمام نشود. کوهنوردان سعی کنند آمادگی لازم را کسب کنند سپس دست به صعود بزنند. کوه اورست سال دیگر هم سر جای خود خواهد بود!

30مرداد برابر با 21 آگست

سال 1374 خورشیدی: در چنین روزی، برنامه ی 6 روزه کوهنوردان قزوین علی اکبر ژاله، جواد ژاله،مجید علی محمدی ،علیرضا ژاله،ابولفضل بهشتیان و علیرضا شاها  پایان گرفت و برای اولین بار کوهنوردان با دوچرخه ی کوهستان از مسیر گرده ی آلمانی ها به قله ی علم کوه صعود کردند.میزان دوچرخه سواری در مسیرخای آسان و سخت از صددرصد تا ده درصد بود.

سال 1378 خورشیدی: در چنین روزی،توسط مجله ی فصلنامه ی کوه مسابقه و نمایشگاه انسان،سنگ،کوهستان در سالن اجتماعات فرهنگسرای نیوران برگزار شد ارسال حدود یک هزار تصویر از طبیعت ایران برای نمایشگاه نشانه ای از موفقیت این حرکت ورزشی،فرهنگی بود و داوران مسابقه عبارت بودند از تاد اسماعیل زرافشان،علی کاوه،اسماعیل محمدی به نفرات اول تا بیستم جوایزی و هدایایی تقدیم شد.

سال 1380خورشیدی:در چنین روزی،یک تیم 5 نفری از کوه نوردان گروه کوهنوردی بابک به قله ی علم کوه صعود کردند.


29مرداد برابر با 20 اگست

سال 1382 خورشیدی در چنین روزی تیم ملی سنگنوردی ایران متشکل از 4نفر محمد جعفری و امیر پیرویسی با مربی گری ایرج صفا دوست و همایون بختیاری به عنوان سرپرست و داور ناظر بین المللی مسابقات برای شرکت در دوازدهمین دوره ی مسابقات سنگنوردی قاره اسیا به مقصد پکن حرکت کردند .

28مرداد برابر با 19 اگست

سال 1341 درچنین روزی کوهنوردان سازمان کوهنوردی و اسکی دماوند بهمن نا صحی ابوالحسن طوسی و دکتر منوچهر جهانبگلو به مدت یک هفته در منطقه ی علم کوه بسر بردند و نزدیک به 20 قله را زیر پا گرفتند ...............سال 1343 خورشیدی در چنین روزی چنگیز شیخلی سرپرست هیات غار شناسان ایران به اتفاق عباس امینی حاجیباشی و ابو الحسن کریمی از غارزاغه ی بزرگ از غارهای جزنقاراک به طول 110متر بازدید کرد و نخستین کروکی انرا ترسیم نمود ...............................سال 1379 خورشیدی در چنین روزی جمعی از کوهنوردان زر تشتی گروه کوهنوردی فر و هر به یاد همنورد و پیشکسوت خود رستم فرهادی یزدی به قله دماوند صعود کردند . 

27 مردادماه برابربا 18 اگست

سال 1380 در چنین روزی برنامه 4 روزه صعود بین و المللی دانشجویان به قله دماوند به مناسبت سال گفتگوی تمدنها با مدیریت محمود نظریان به پایان رسید در این برنامه با قرار اینکه پرچم کلیدی کشورها به جز رزیم اشغالگر قدس بر فراز قله بر افراشته گردید صعود از پنج جبهه به عنوان نماد پنج رنگ حلقه المپیک به اجرا در امد سر پرستان برنامه عبارت بودند از جبهه شمالی با حضور 48 کوهنورد به سر پرستی کشوری جبهه شمال شرقی تخت فریدون به سر پرستی حسن غمی لویی جبهه جنوب شرقی به سر پرستی جبه دار و مهری جبهه غربی به سر پرستی خانم ابوالحسنی و خانم دکتر محمدی از راه پناهگاه سیمرغ حدود 29 کوهنورد خارجی از 19 کشور در صعود شرکت داشتند ......................سال 1343 خورشیدی در چنین روزی مهر انگیز حکیمی با عنوان جوانترین دوشیزه از راه گرده المانیها به قله علم کوه صعود کرد .

26مرداد ماه برابربا 17 اگست

سال 1376خورشیدی در چنین روزی بدون موافقت فدراسیون  کوهنوردی تیم جوان کوهنوردان کرمانشاه علی اشرف جوادیان بهنام حسینی محمود انصاری فریبرز حسینی بهروز جمشید مفید و علی اصغر زرین از دیواره هزار متری دمیرکازیکدر کوه های توروس مرکزی و الاداغی در تر کیه صعود نمودند و به گشایش مسیری جدید روی دیواره اقدام کردند برنامه انها ده روزه انجام شد .   ایدین ...مجتبی ...پویا ...شما  که در بلندای برودپیک ارمیده اید روحتان شاد .

26مرداد ماه برابربا 17 اگست

سال 1382 خورشیدی در چنین روزی در حالی که همه منتظر شنیدن خبر پیروزی و صعود تیم ملی ایران به قله گاشربروم یک 8068متر یازدهمین قله بلند جهان بودند حدود ساعت 10/5دقیقه صدای نا مفهوم بیسم که در دست محمد اورازقهرمان ملی ایران بود همه را در اضطراب فرو برد بلا فاصله تیم پشتیبانی مستقر در کمپ سه به سوی کمپ چهار حرکت کرد تیم حمله 4 نفری محمد اوراز مقبل هنر پزوه محمد حسن نجاریان و داود خادم در حالی که کار را تمام کرده و نزدیک قله در ارتفاع 7850متری قرار داشتند گرفتار بهمن شدند و اوراز و هنر پزوه سقوط کردند افراد تیم با جان فشانی از خود گذشتگی و دشواریهای بسیار سنگین و تحسین بر انگیز دو کوهنورد اسیب دیده را به پایین منتقل و تحویل هلی کو پتر نجات دادند ان دو ابتدا به بیمارستان نظامی شهر اسکار دوو دو روز بعد به بیمارستان شفا در اسلام اباد پاکستان فرستاده شدند محمد اوراز در بخش ای سی یو زیر نظر قرار گرفت و هنر پزوه بعد از سه روز از بیمارستان مر خص گردید اما محمد اوراز با تمام امیدها در گذشت پیکر او روز 19 شهریور به ارومیه و شبانگاه به زادگاهش شهرستان نقده انتقال یافت و روز 26 شهریور در کو هستانی که کوهنوردی را از همان جا اغاز کرده بود به خاک سپرده شد  ............این خاک چه گنجینه ها و عتیقه ها با خود همراه دارد..............رو حش شاد یادش گرامی باد . 

25 مرداد برابر با 16 اگست

سال 1313 خورشیدی در چنین روزی حسین رضایی عضو موسس سازمان کوهنوردی و اسکی باشگاه تهران در سال 1332 عضو موسس و دبیر کانون کوهنوردی تهران در سال 1338 و مربی کوهنوردی کشور متولد شد .استاد حسین رضایی در سالهای 35و36 عنوان نفر دوم کوهنورد قهرمان سال را به خود اختصاص داد او مدرس فن کوهنوردی در کلاسهای متعدد کوهنوردی بود اجرای اولین صعود زمستانی موفق و بسیار مهم به قله علم کوه و مر جیکش به سر پرستی وی انجام گرفت رضایی با عضویت در کمیته فنی فدراسیون کوهنوردی هیات بنیاد هیمالیا گروه تجسس و نجات و شرکت در کنگره های متعدد کو هنوردی و تدریس در کلاسهای کنگره منشای خدمات مهم بود و در سال 1349در سمت سر پرستی مربیان کوهنوردی کشور به رتق و فتق امور فنی می پرداخت .....................سال 1378خورشیدی ..........در چنین روزی کوهنوردان دانشگاه بو علی سینای همدان به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی در یک صعود سرعتی دو روزه قله های زرد کوه دنا را صعود کردند ..............سال 1381 خورشیدی ..........در چنین روزی شش نفر از گروه کوهنوردی بانوان عفاف وابسته به سازمان اموزش و پرورش فارس مهسا دهقان رقیه محمد شرافت سامانی پور سوسن محمدی مهوش دهقان و الهام مروتیان موفق به صعود از قله ارات گشتند .