کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

با تاخیر


تیمی 9نفره از اعضای هیئت کوهنوردی  نیشابور در روزجمعه مورخ  23/81393  ساعت 7 از روستای بوژان به قصد صعود شیرباد از مسیر زمستانی حرکت نموده ، پس از صعود قلل زیبا که برف پاییزی زیبایی آن رامضاعف کرده بود(شکرآب، لوک سیاه پایین ولوک بالا) در ساعت 12 موفق به صعود قله 3316متر شیربادشدند.سرپرست امیر حمداد.



تاریخ : شنبه بیست و چهارم آبان 1393 | 20:5 | نویسنده : صامر ابراهیمی.....منبع خبر از وبلاگ راهنمای کوهنوردی نیشابور

کاش زندگی سنگنوردی بود

دوستی ها رو گره دو سر طناب میزدیم .....از کارگاه غم بالا میرفتیم .....امید را با یومار صعود میکردیم .....زیر کلاهک سر نوشت رکاب میزدیم .....مشکلات را جامپ و معرفت را تاپ میکردیم .

در پایان بخش انفرادی مسابقات سنگ‌نوردی ساحلی آسیا در رشته «سرعت» که «پوکت» تایلند برگزار شد، سنگ‌نوردان اندونزی، چین و قزاقستان به ترتیب به مقام‌های اول تا سوم در قسمت مردان دست یافتند.

در این بخش «حمید رضا توزندجانی» سنگ‌نورد خوب کشورمان که به جمع چهار سنگ‌نورد برتر راه یافته بود، با خطایی که در شروع رقابت رده بندی با سنگ‌نورد قزاقستانی داشت، از کسب مدال بازماند. وی در مرحله نیمه نهائی نیز مغلوب همین سنگ‌نورد قزاق شده بود.

شایان ذکر است؛ در قسمت زنان نیز دو سنگ‌نورد از قزاقستان به ترتیب اول و دوم شدند و سنگ‌نورد انددونزی به مقام سوم رسید.

این رقابت‌ها روز یکشنبه ۲۵ آبان ماه در بخش تیمی ادامه خواهد یافت.

 

 

  منبع خبر فدراسیون کوهنوردی

گزارش صعود چهارمین صعود فصلی بانوان استان







  













                    
 

 

پیست اسکی جبهه شمالی شیرباد

عشق به طبیعت عشق به زندگیست و زندگی تجلی عشق است مرگ انجاست که عشق نیست .

 

 

این چه رازسیت نهان در دل کوهستان ها ....که همه خستگی اش تازه نماید جان ها .


از چپ سرکار خانم سعیده وفاییان نایب رییس هیات کوهنوردی استان خراسان رضوی خانم رویا اروین نایب رییس  مشهد و زهرا لطفی نایب رییس هیات کوهنوردی نیشابور

حمید رضا توزندجانی سنگنورد نیشابوری فینالیست شد


برای توزندجانی در ادامه رقابتها ارزوی موفقیت داریم


 


 






  
ا
















                    
 



درباره ی کلاه ایمنی بیشتر بدانیم…:

انجمن پزشکی کوهستان ایران: کلاه ایمنی یکی از اولیه ترین و ضروری ترین لوازم مورد نیاز سنگنوردان است. بی توجهی به استفاده از آن و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از کلاه ایمنی خطرات جدی در ورزش سنگنوردی و صعودهای ورزشی دارد. در اینجا نکاتی یادآوری می شود که رعایت آن  ایمنی و سلامتی بیشتری برای استفاده کنندگان از آن بهمراه دارد:
انواع کلاه های ایمنی:

به طور کلی کلاه ها بر اساس پوشش خارجیشان به سه دسته تقسیم می شوند:

فایبرگلاس

پلاستیک و نایلون

کربن (پلی کربنیت)




 


وظیفه ی تمامی کلاه ها محافظت از سر شماست ولی هر یک از اینها این کار را به روش خاص خود انجام می دهند.

کلاه های فایبرگلاس و کربن انرژی سنگی را که می افتد جذب می کنند در حالی که کلاه های پلاستیکی و نایلونی این انرژی را به سیستم افسار (دهنه) کلاه منتقل می کنند. به همین دلیل کلاه هایی از جنس فایبر گلاس و کربن به سر چسبیده ترند.

فایبرگلاس:

این کلاه ها از یک لایه نازک فایبرگلاس با آستر فوم ساخته شده اند. این کلاه ها پایداری بالایی دارند و راحت اند ولی تهویه آنها معمولا خیلی خوب نیست. در گذشته کلاه هایی از این جنس معمولا سنگینتر از سایر کلاه ها بودند اما امروزه این طور نیست.

پلاستیک و نایلون:

کلاه های پلاستیکی بسیار متداول هستند . آنها اغلب راحتی و تهویه خوبی دارند . پایداری آنها بستگی کامل به سیستم افسار (دهنه) داخلی کلاه دارد. وزن آنها بسته به طراحیشان بسیار قابل تغییر است.

کربن:

سبکترین و قویترین پوسته از میان سایر پوسته هاست و بیشتر از جنس پلی کربنیت می باشد. مانند کلاه های فایبر گلاس انهایی که از کربن ساخته شده اند معمولا خیلی نزدیک سر می چسبند و این بدان معنا است که راحتی و پایداری بالایی دارند.

طراحی:

امروزه بسیاری از مدل های کلاه، صاف و ایرودینامیک بوده و اغلب تهویه خوبی دارند ، وزن کم و تنظیم پذیری از دیگر ویژگی های آنها است. پس بهتر است به دنبال ویژگی های دیگری باشید.

چیزهای دیگری که باید دنبالش بود:

هد بند داخلی کلاه تنظیم پذیر باشد تا کلاه بهتر به سر بچسبد.

جهت جا دادن هدلامپ، کلاه دارای گیره های داخلی توکار باشد.

سیستم نگهداری ( تسمه های چانه) که کلاه شما را روی سرتان نگه می دارد و به خوبی در جلو و عقب قابل تنظیم باشد.

هدلامپ:

بسیاری از کوهنوردی ها در تاریکی شروع می شود پس مهم است تا کلاه شما هدلامپی را به طور ایمن در خود نگه دارد . بسیاری از کلاه ها ریسمانی کش سان جهت محکم کردن هدلامپ دارند که در شرایط آب و هوایی گرم خوب است اما در شرایط سرد ریسمان خاصیت کشسانی خود را از دست می دهند. پس دنبال کلاهی باشید که از قفل های پلاستیکی یا چنگک های فلزی برای این موضوع بهره می جوید.


شیوه ی استفاده ی صحیح از کلاه:

نحوه قرارگیری صحیح کلاه بر روی سر به این کلاه دوچرخه سواری نگاه کنید. یک کلاه زمانی کاملا به سر چسبیده است که به شکل مستقیم روی سر بنشیند ، جلوی کلاه پایین و روی ابروهاست (برای محافظت از پیشانی) .

سیستم بالشتکی اطراف کلاه فشار یکنواختی در تمامی اطراف سر اعمال می کند و با حرکت پوست پیشانی به همان اندازه کلاه می چرخد از چپ به راست و از جلو به عقب.


تنظیم دهانه کلاه:

تسمه های جلو و پشت که شکل Y دارند در زیر و جلوی گوش قرار گیرند.

کلاه نباید هنگامی که بند زیر چانه بسته می شود لق بزند.

سگک تسمه چانه به طور محکم دور گلو باشد . سگک را متصل کنید مطابق دستور العملی که برای کلاه شما آماده شده است و تسمه را بکشید به طوری که به راحتی دور گلوی شما قرار گیرد. این کار، عملکرد کلاه شما را دراصابت های شدید تضمین می کند.

دقت کنید:

    اگر کلاه به درستی تنظیم نشده باشد ، ممکن است کارکردی نداشته باشد.
    کلاه را سرازیر و در پشت سرتان نگذارید حتی اگر شما بتوانید شکل Y را در اطراف گوش هایتان داشته باشید.
    کلاه شل نباشد. چرا که ممکن است بیافتد و از طرفی نیز از پیشانی شما مراقبت نمی کند.


برداشت از کانون کوهنوردی شهر قدس


      
کلمات مرتبط :
  



























                    
 

کوهنوردی یعنی چی


 همه پذیرفته ایم که کوهنوردی یعنی پذیرش خطر...و خود را در حاشیه خطر قرار دادن.
با این تعریف از کوهنوردی یعنی تمام کوهنوردان یا باید بمیرند یا زنده هایی هستند که باید هر لحظه منتظر مرگ باشند و عمر طبیعی را به پایان نحواهند برد ، آیا واقعا این طور است؟ بهتر است تعریف مان را از کوهنوردی تغییر دهیم و بگوییم کوهستان و کوهنوردی خالی از خطر نیست.
در آن صورت نه خطر را مطلق کرده ایم و نه کوهستان را مکانی امن تعریف کرده ایم. حال چگونه باید کوهنوردی کنیم و در عین حال امنیت خود را جدا از حوادث احتمالی تامین کنیم خود هنر و فنی است که به طور اختصار و تیتر وار می توانیم آن را بیان کنیم ولی به دور از اغراق باید گفت همین چند سطر سالیان متمادی تمرین و ممارست و تلاش می طلبد تا تجربه شود.


 



۱- کسانی که تازه به این رشته پیوسته اند باید صبور باشند و پله پله و گام به گام پیش رفته و خود را به سطوح عالیه نزدیک نمایند.

۲- از گروه ها و باشگاه های تخصصی بهره گرفته و کلاسهای آموزشی را به طور دقیق و به دور از مدرک گرایی زی کنند.

۳- به صورت علمی و فنی کوهنوردی کرده و در کسب تجربه از بزرگان کوشا باشند.

۴-  برای کوهنوردی خود برنامه داشته و هدفمند کوهنوردی کنند.

۵-  در اوج قدرت و توانمندی و تجربه باید همواره طلبه بوده و کوه ها را هرگز دست کم نگرفت و در تخمین انرژی و تقسیم آن دستحد پایین را گرفته و ممسک بود.

۶- قله ها هم قوانین و روش صعود مختص به خود را می طلبند و باید با مطالعه و برسی دقیق به صعود آنها اقدام کرد.

۷-  برای صعود قله ها همواره از نظر روحی ، جسمی و فنی باید آمادگی کامل داشت.

۸- برای صعود قله ها باید برنامه و استراتژی از پیش تعیین شده و در حد توان داشت.

۹- هر کس بیشتر از دیگران خود را می شناسد ، هیچ گاه برای صعود قله ای به خود دروغ نگویید.

عمر شما از زمانی شروع می شود که اختیار سرنوشت خویش را در دست می گیرید...

برداشت از وبلاگ کوهنوردی و حس برتر


      


  



                    


گزارش تصویری حضور «هبلر» در جمع علاقمندان به کوه‌نوردی چاپ

حضور «پیتر هبلر» کوه‌نورد نامدار جهان در «ایران»، روز شنبه ١٧ آبان/ فرهنگسرای اندیشه / عکس ها از: کیان نادری / روابط عمومی فدراسیون

برگ زرینی به افتخارات کوهنوردی نیشابور افزوده شد


صعود قله دماوند ، گرامیداشت یاد و خاطره هیمالیانورد پرافتخار مهدی عمیدی

کوهنوردان باشگاه کوهنوردی بینالود شهرستان نیشابور، امروز شنبه 17 آبان ماه در ساعت 10 صبح از جبهه شمالی قله دماوند موفق به صعود این قله شدند .
تیم چهار نفره باشگاه کوهنوردی بینالود شهرستان نیشابور، متشکل از رضا فتحی ، حمید میر بلوک ، مصطفی یزدی و رضا شادابی طی برنامه سه روزه این صعود را به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره هیمالیانورد پرافتخار خراسان رضوی ، مهدی عمیدی ، انجام دادند .
قابل به ذکر است با توجه به بارش های روزهای اخیر حجم زیادی از ابر در منطقه وجود داشته ، که صعود را دشوار کرده بود.


 







هشدار فدراسیون به کوهنوردان



انجمن پزشکی کوهستان ایران: کارگروه جستجو و نجات فدراسیون: نظر به بارش‌های کم سابقه و غیر متعارف برف در چند روز گذشته در اکثر مناطق مرتفع و کوهستانی کشور، کاهش شدید دما و نیز افزایش احتمال وقوع حوادث به ویژه ریزش بهمن در شیب‌ها و دامنه‌های کوهستانی و ارتفاعات بالا و با توجه به روزهای پایانی هفته و صعود کوهنوردان به مناطق مرتفع کارگروه ایمنی، جستجو و نجات فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی لازم می‌داند توصیه های ذیل را به کوه‌نوردان و علاقه‌مندان به صعود به مناطق کوهستانی بنماید:

۱- توجه داشته باشید که بسیاری از شیب های کوهستانی کشورمان، استعداد لازم برای تولید بهمن را دارا هستند اما به دلیل عدم بارش کافی ممکن است سالها هیچگونه خطری ایجاد نکنند. این شیبها در شرایط فعلی میتوانند خطرآفرین بوده و موجب ریزش بهمن شوند.

۲- قبل از عزیمت به مناطق کوه‌نوردی از شرایط آب و هوایی منطقه اطلاعات کافی را کسب کرده باشند(در حادثه امروز ۹۳/۸/۱۴ مسیر جنوبی دماوند و گرفتار شدن کوهنورد در بارگاه سوم دماوند فرد صعودکننده توجهی به وضعیت آب و هوایی منطقه نداشته است).

۳- تجهیزات کامل زمستانی همراه داشته و در صورت همراه نداشتن لوازم کافی از صعود به ارتفاعات جدا پرهیز نمایند.

۴- شماره تلفن های ضروری منطقه همچون هلال احمر۱۱۲، آتش نشانی۱۲۵، نیروی انتظامی۱۱۰، راهنمایان کوهستان و پناه گاه های منطقه را همراه داشته باشید تا در صورت ضرورت مورد استفاده قرار گیرد.

۵- همراه داشتن تجهیزات نجات در بهمن برای گروه های کوه‌نوردی از ملزومات ضروری صعودهای این فصل می باشد.

۶- اعضاء تیم ها از اطلاعات کافی خطرات کوهستان و خصوصا بیماری های شایع در ارتفاعات و پزشکی کوهستان مطلع بوده و حداقل دوره های آموزشی مقدماتی پزشکی کوهستان را گذرانده باشند.

۷- مسئولین پناه گاه ها را در جریان صعود خود قرار دهید(در گرفتاری یکی از کوهنوردان تهرانی در صبح امروز ۹۳/۸/۱۴ در بارگاه سوم دماوند مسئولین قرارگاه پلور و پناهگاه بارگاه سوم اطلاعی از صعود وی نداشته اند). در پناهگاه‌ها و قرارگاه‌های فدراسیون کوه‌نوردی کلیه مشخصات تمام افراد تیم و سرپرست تیم شامل نام و نام خانوادگی، نام گروه یا هیئت و شهرستان، تلفن‌های خود و وابستگان(جهت تماس ضروری) و مسیر صعود و برگشت خود و سایر اطلاعات ضروری را در دفتر پناهگاه ثبت نمایند.

۸- زمان بندی مناسب جهت به پایان رساندن برنامه قبل از تاریکی هوا (بهترین زمان اقدام به بازگشت: ساعت ۱۴) داشته باشند(در حادثه تلخ هفته گإشته در مسیر جنوبی دماوند علاوه بر صعود انفرادی، کوهنورد صعودکننده بین ساعت ۳ تا ۴ بعدازظهر قله را صعود نموده و در هنگام برگشت به تاریکی خورده و دچار حادثه سقوط گردید)

۹- وسایل ضروری کوه‌نوردی شامل: مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنـایی، سـوت، قطب نما، نقشه منطقه ای کوهستان، کمکهای اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی، گوشی همراه(با میزان شارژ باطری کافی)(در حادثه دماوند امروز فرد کوهنورد از شارژ باطری موبایل کافی برخوردار نبوده و تلفن ایشان در پی چندین بار تماس نیروهای امدادی خاموش می باشد) که بتواند در مواقع ضرورت به شما کمک کند را فراموش نکنید.

۱۰- بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاهها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ و ...) اشراف داشته باشید.

۱۱- از صعود انفرادی پرهیز نموده و همراه با گروه و افراد مجرب به کوه‌نوردی بپردازید(در حادثه هفته گذشته مسیر جنوبی دماوند و همچنین حادثه امروز کوهنورد بصورت انفرادی اقدام به صعود نموده است(

۱۲- از اجرای برنامه‌هایی که فراتر از توانایی جسمی، فنی و روحی است پرهیز نمایید.

۱۳- از رفتن به ارتفاعات تا ۷۲ ساعت پس از بارش برف (به لحاظ احتمال ریزش بهمن) خودداری نمایید.

۱۴- از لباسهایی با رنگهای واضح (قرمز، زرد و فسفری) استفاده نمایید.

۱۵- به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، امدادگران و افرادی که از ارتفاع برمی گردند توجه نمایید(در حادثه هفته گذشته، کوهنورد حادثه دیده به هشدار مسئولین بارگاه سوم دماوند مبنی بر عدم صعود توجه ننموده است)

۱۶- آموزش های کوه‌نوردی و اصول اولیه کوهپیمایی، پزشکی کوهستان و . . . را در گروه ها، هیئت ها و باشگاهها کوه‌نوردی معتبر فراگیرید.

مطلب از: دکتر حمید مساعدیان - سرپرست کارگروه جستجو و نجات فدراسیون


 



      
کلمات مرتبط :
  
ارسال نظرات
: نام
: سایت
  : پست الکترونیک
: پیام شما
کد امنیتی:
                    


باز انتشار /چهارمین صعود فصلی بانوان کوهنورد استان خراسان برگزار می گردد

به گفته نائب رئیس بانوان هیئت کوهنوردی وصعودهای ورزشی استان ، هیئت استان در نظر دارد ، چهارمین صعود فصلی بانوان کوهنورد استان خراسان رضوی به مناسبت گرامیداشت روز کتاب و کتابخوانی با حضور بانوان کوهنورد استان به قله شیرباد به ارتفاع 3320 متر در منطقه خط الرأس بینالود از مورخه 93/8/22 الی 93/8/23با هدف هویت بخشی به فعالیت های مستقل بانوان کوهنورد استان ، سازماندهی و انتقال تجربیات به کوهنوردان را بشرح ذیل برگزار نماید . نائب رئیس بانوان هیئت از ادارات ورزش و جوانان شهرستان درخواست کرد، نسبت به اطلاع رسانی این صعود اقدامات لازم را انجام دهند. و هیئتهای کوهنوردی شهرستانهارا ملزم نمود ، معرفی واجدین شرایط با ذکر مشخصات شرکت کنندگان و در فرم پیوست بخشنامه که در سایت استان و به امضاء رئیس هیئت آن شهرستان حداکثر تا یکشنبه 93/8/18 به این هیئت استان ارسال نمایند . وفائیان افزود: سهمیه هر شهرستان:به ترتیب مشهد50 نفر ، نیشابور، تربت حیدریه، طرقبه و شاندیز ،سبزوار ، تربت جام و درگز هر شهرستان 15 نفرو ما بقی شهرستان ها هر شهرستان 5 نفر در این صعود می باشد . زمان پذیرش تیمها در 93/8/22 از ساعت 9تا 11 صبح در محل هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان خواهد بود . وی مدارک و لوازم نیازصعود را به شرح ذیل اعلام نمود : _ معرفی نامه از هیئت شهرستان _ اصل کپی بیمه ورزشی سال جاری _ گواهی صحت و سلامت از پزشک _ فیش واریز به مبلغ 300/000 ریال به حساب هیئت به شماره 0109062598009 بانک ملی شعبه سجاد کفش و پوشاک فصل-کوله- کیسه خواب- کیف کمکهای اولیه-هد لامپ- چراغ خوراک پزی و سوخت و ... _ نهار روز پنج شنبه ، ایاب و ذهاب به منطقه صعود ، اسکان پنج شنبه شب ، بیمه مسئولیت و صدور حکم صعود به عهده برگزار کننده و شام پنج شنبه و صبحانه و نهار روز جمعه به عهده شرکت کننده می باشد. شماره تماس هماهنگی این برنامه : نائب رئیس هیئت استان: سرکار خانم وفائیان 09153049509 – سرکارخانم حسن زاده 09159966156 روابط عمومی هیئت استان

 



      
کلمات مرتبط :