کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

کوهنوردی نیشابور ، گروه کوهنوردی همای نیشابور

به وبلاگ گروه کوهنوردی همای نیشابور خوش آمدید

پاکسازی کوههای نیشابور

سال 1385 خورشیدی در چنین روزی هیات کوهنوردی نیشابور و گروههای کوهنوردی این شهرستان به پا کسازی کوههای نیشابور از زباله اقدام کردند این برنامه به سر پرستی ایوب امین الرعایا با همکاری شهردار و شوراهای روستا هاانجام گرفت و 200نفر از حافظان پر تلاش محیط زیست پاکسازی کوهستانها و دره های نیشابور به ویزه روستای توریستی بوزان به مورد اجرا گذاشته شد . 


دگزامتازون

   گر چه استفاده از  آمپول دگزامتازون در ارتفاع علائم ارتفاع زدگی را کنترل می کند امـا این بهبودی موقتی است . در اصل فقط سیستم هشـدار بدن در برابر ارتفاع  (سردرد و استفراغ ) از کار می افتد ، بدون این که بدن با را با ارتفاع سازگار کند .

   از طرفی دگزامتازون مقداری احساس بهبودی و توان بدنی خوب در بدن فرد دچار عارضه ایجاد می کند و خستگی و درد عضلانی و کوفتگی ها را از بین می برد که نتیجه این امر آن است که فرد احساس توانی کاذب در خود می کند و بدون این که از توان بدنی خود برآورد مناسبی داشته باشد و با ارتفاع سازگار شده باشد خود را آماده ادامه صعود می بیند . این برآورد اشتباه اگر منجر به ادامه صعود توسط فرد شود می تواند فاجعه ای را برای فرد و گروه صعود کننده به دنبال داشته باشد .

    اساتید پزشکی کوهستان به همه کوهنوردان توصیه می کنند که توان بدنی خود و میزان سازگاریشان را با ارتفاع همیشه قبل از تزریق دارو برآورد کنند . اگر علائم آنها شدید نیست ، تنفس مناسب و سردرد خفیف دارند و اشتهایشان نسبتا خوب است در تجویز این دارو تعجیل نکنند تا بتوانند برآورد درستی از آمادگی خود برای صعود داشته باشند .

   همیشه به یاد داشته باشیم که اگر اوضاع به گونه ای است که نیاز به تجویز و تزریق دگزامتازون پیدا می کنیم دیگر صلاحیت ادامه صعود از ما سلب می شود .

    اجازه ندهیم سر خوشی و توان کاذبی که بعد از تزریق دگزامتازون پیدا می کنیم ما را فریب دهد و باعث شود زمانی متوجه کاهش توان بدنی و نا سازگاریمان با راتفاع شویم که بسیار دیر شده است .

    اگر اوضاع به گونه ای است که نیاز به تجویز دگزامتازون داریم دیگر صلاحیت ادامه برنامه و صعود از ما گرفته می شود . لذا پزشکان کوهستان تاکید دارند کوهنوردی که دگزامتازون تزریق نموده است ادامه صعود عملا برایش غیر ممکن می شود ؛ مبادا بهبودی نسبی بعد از تجویز دگزامتازون آن ها را در بر آورد توان همنوردشان در ادامه برنامه به اشتباه بیندازد .

    از این رو تا هیچگاه مطمئن نشده ایم که کوهنورد دچار عوارض ارتفاع زدگی ؛ قصد فرود و انصراف از صعود را دارد ، به او دگزامتازون تزریق نکنیم و ابتدا از قصد او برای بازگشت و تصمیم سرپرست برای این کار مطمئن شویم و سپس اقدام به تجویز این دارو نماییم ؛ حتی اگر ناگزیر شویم وی را با حال بد مجبور به بازگشت و فرود و کم کردن ارتفاع کنیم و در بین راه بازگشتدگزامتازون را به وی تزریق نمایم .  

    دقت کنیم که از داروی تزریقی زمانی استفاده می کنیم که حال بیمار به گونه ای است که  چاره ای دیگر نداریم . ادامه صعود برای فردی که دچار علائم ارتفاع زدگی شده است با تزریق دگزامتازون یعنی حادثه ؛ زیرا فرد در ارتفاعات بالاتر، نیاز به سازگاری بیشتری با ارتفاع دارد و به توان بیشتری برای بازگشت و فعالیت نیازمند است ، سازگاری و توان مناسب ندارد ، علائم ارتفاع زدگی در او تشدید می شود و توانش برای ادامه حرکت بعد از این که نیروی کاذب ناشی از تزریق دگزامتازون از بین برود ، به شدت تحلیل می یابد .

    در این صورت همنوردان فرد دچار عارضه در ارتفاع بالاتر توان کمتری برای امداد دارند و بازگشت بسیار دشوار تر است و حادثه بسیار جدی تر و نزدیک .دگزامتازون به شما کمک می کند تا فرد آسیب دیده بتواند به سلامت فرود بیاید و خطر از او دور گردد .

یادمان باشد سلامتی هدف اصلی همه برنامه های کوهنوردی ماست .


تلاش برای موفقیت

مرد جوانی از سقراط پرسید راز موفّقیت چیست.

 سقراط به او گفت، "فردا به کنار نهر آب بیا تا راز موفّقیت را به تو بگویم." صبح فردا مرد جوان مشتاقانه به کنار رود رفت.

سقراط از او خواست که به سوی رودخانه او را همراهی کند. جوان با او به راه افتاد. به لبهء رود رسیدند و به آب زدند و آنقدر پیش رفتند تا آب به زیر چانهء آنها رسید. 

ناگهان سقراط مرد جوان را گرفت و زیر آب فرو برد. جوان نومیدانه تلاش کرد خود را رها کند، امّا سقراط آنقدر قوی بود که او را نگه دارد. مرد جوان آنقدر زیر آب ماند که رنگش به کبودی گرایید و بالاخره توانست خود را خلاصی بخشد..

همین که به روی آب آمد، اوّل کاری که کرد آن بود که نفسی بس عمیق کشید و هوا را به اعماق ریه فرو فرستاد. سقراط از او پرسید، "زیر آب که بودی، چه چیز را بیش از همه مشتاق بودی؟" گفت، "هوا."

سقراط گفت، "هر زمان که به همین میزان که اشتیاق هوا را داشتی موفّقیت را مشتاق بودی، تلاش خواهی کرد که آن را به دست بیاوری؛ راز دیگری ندارد. 

30شهریور برابر با 21 سپتامبر

سال 1380 خورشیدی در چنین روزی اجلاس مجمع عمومی فدراسیون کوهنوردی اسیا در شهر ماتسوموتو کشور زاپن جلسات 4 روزه ی  خود را شروع نمود صادق اقا جانی رییس فدراسیون وهمایون بختیاری دبیر کمیته بین المللی همراه دیگر نمایندگان کشورها در این اجلاس شرکت داشتند در جلسه از طرف ایران پیشنهاد شد تیم مشترک کوهنوردان اسیا یی با بیشترین نفرات در دی ماه به قله دماوند در ایران صعود کنند . 

29 شهریور برابر با 20 سپتامبر

بدون خبر "چنانچه برای این روز از رویدادهای کوهنوردی ایران اگاهی دارید لطفا اطلاع دهید .

27 شهریور برابر با 18 سپتامبر

سال 1377 خورشیدی در چنین روزی برای ششمین سال متوالی توسط انجمن حفظ محیط کوهستان مراسم روزجهانی پاکسازی کوهها با همکاری ارگانها ی فرهنگی و کوهنوردی پاکسازی مسیر های کوهنوردی شمال تهران انجام شد در مراسم پایانی در میدان سر بند سخنانی ایراد شد و ضرورت ارتقای فرهنگ زیست محیطی از راه اجرای برنامه های همگانی مورد تاکید قرار گرفت .

مختصر گزارش سنگنوردی (فوق العاده )

جمعه 22/6/92 ساعت 6 صبح از ایستگاهها سمت شهرستان خرو با تعداد 21 نفر با یکدستگاه مینی بوس براه افتادیم بعد از رسیدن به پای دیواره سنگنوردی صبحانه صرف شد .سرکار خانم فاطمه مقدادی که سرپرستی  تیم را بر عهده داشتند . بچه ها را با دویدن و نرمش و گرم شدن برای اجرای برنامه اماده کردند.تیم دوم هم راهی ابشار شد.بعد از صعود فرود ها ی 5مسیر که تقریبا پایین ترین درجه 5/10a.d وبالا ترین درجه 5/12بود در ساعت 16/30 بسلامتی پایان یافت .ساعت 18 سوار سرویس شدندوراضی از برنامه اجرا شده جا داره از جناب اقای اسماعیل تقی ابادی و سر کار خانم فاطمه مقدادی بابت زحمتهاشون تقدیر و تشکر داشته باشیم .جای مربی تیم جناب اقای امیر حمداد خیلی خالی بود به علت برنامه هیات نشد از تجربه های ایشان استفاده کنیم .

تصویری از سنگنوردان سالن و طبیعت

 برنامه سنگنوردی منطقه خرو


همطنابان صمیمی



تلاش یک بانو سنگنورد



25 شهریور برابربا 16 سپتامبر

سال 1323 خورشیدی در چنین روزی باشگاه ورزشی پیکار متعلق به منوچهر مهران مدیر مجله ورزشی نیرو راستی با حضور صدری رییس اداره ی تربیت بدنی افتتاح شد و نخستین احکام و مدال های صعود به قله دماوند به یکایک قهرمانان فاتح دماوند اعطا گردید این باشگاه پس از این موسسه که بنام حزب نیز از ان نام برده میشد جدا گردید ابتدا با اسم باشگاه نیرو و بعدا باشگاه نیرو راستی تعغیر نام داد و تحولاتی اساسی در ورزش ایران بوجود اورد پس از مرگ زود هنگام منوچهر مهران باشگاه او توسط همسر ورزش دوست وی (منیر اصفیا  جزنی)نخستین مدیر زن باشگاهها ی ورزشی ایران اداره شد و با همت و مدیریت او وزنه برداران ایرانی به المپیک لندن 1948 راه یافتند .و جعفر سلماسی قهرمان سوم المپیک نخستین مدال المپیک را برای ایران به ارمغان اورد .